En… vertrokken!

door 25 jul 2022

Op 1 juli 2022 om 03:30 uur in de ochtend gooien we dan echt de lijntjes los en kiezen het ruime sop! Er gaat nog wel een maandje hard werken aan vooraf :-). De hele maand juni liggen we in Lauwersoog, af en toe in de haven, dan aan een steigertje midden in een prachtig natuurgebied en dan weer aan een moorring zwiepend met de boeg van noord naar zuid naar oost naar west. Voor de ‘bune’ zijn we weg. En dat is nodig, want de afscheidsborrels, lunches en diners blijven maar doorgaan zolang we in Groningen liggen, haha. Een heel rijk gevoel om zoveel lieve mensen om ons heen te hebben. Tegelijk ook lastig om de laatste o zo belangrijke voorbereidingen te treffen. In Lauwersoog bereiden we daarom in de rust alles voor het grote vertrek voor.

De voorbereiding
We gaan naar Noorwegen. En omdat Noorwegen super duur is slaan we zoveel mogelijk houdbaar eten voor ongeveer een jaar in. Dat ziet er zo uit:

🍞 40 kilo biologische granen, allerlei soorten (we hebben een molen zodat we zelf meel kunnen maken, graan is veel langer houdbaar dan meel namelijk)
🥖 Desem starter van de Broodgodin
🥤  Scobi om kombucha te maken
🌾  30 kilo rijst
🍣 10 pakken norivellen voor sushi als we zelf vis vangen
🫒 5 liter olijfolie
🥥  3 kg kokosolie om in te bakken
🌰  30 kg rauwe ongezouten noten
🥜  4 kg pindakaas
🫘  heel veel kikkererwten, bonen, linzen, soja
🫖   thee voor een jaar
🍫  chocolade
🌱 allerlei soorten kiemzaden
🍛  3 liter sojasaus
🍷  wijn (tel kwijt geraakt)
🧀  8 kg kaas gevacumeerd
🥬  zo’n 30 blikken groente in blik
🥛  ingrediënten om zelf yoghurt te maken
🍭 en nog veel meer :-)

Alle voorraad krijgt een plekje in de opbergvakken en dit wordt met veel zorg geadministreerd. Ook alle reserveonderdelen worden ver weg gestopt onder het bed in de achterhut en zorgvuldig genoteerd. Dan zijn er nog vele klussen te doen, zo is er het project EHBO, halen we de laatste medicijnen (pijnstilling, antibioticum, zeeziekte, etc) bij onze huisarts en organiseert Deborah de scheepsapotheek en EHBO kastjes. Ook hiervan wordt een Excel lijst met alle medicijnen uitgedraaid en het ‘wat-ligt-waar’ overzicht.

Vervolgens gaat werkelijk alles aan boord nogmaals door onze handen. Zo’n 13 grote boodschappentassen met o.a. kleding, handdoeken en boeken gaan van boord en naar onze ouders of de second hand shop. Wat je wel niet verzameld op zo’n kleine ruimte in 4 jaar. Binnen is dan zo goed als klaar en wachten er buiten nog de laatste klussen. We maken de zeilen erop, maken beugeltjes op het dek voor de zonnepanelen zodat deze goed vast zitten op zee en doen nog wat kitwerk hier en daar. Tussendoor wordt ook de watermaker geleverd in de haven van Lauwersoog. Eerst willen we deze nog installeren voor vertrek maar we besluiten om dit later te doen als we onderweg zijn. Dan zijn we toch echt bijna klaar om te vertrekken!

De laatste dagen voor vertrek
In de laatste dagen hebben nog een mooi afscheid met onze ouders. Twee dagen op rij nemen we ze een voor een mee voor een tochtje op het Lauwersmeer, lunchen we aan een moorring en gaan we ’s avonds lekker uit eten. De laatste dag voor vertrek gaan we proefzeilen op het Lauwersmeer en met een stevige wind en weinig ruimte kunnen we goed zien of alles goed werkt en of we nog op elkaar ingespeeld zijn. Beide is het geval gelukkig :-). Eind van de dag gaan we door de sluis zodat we vast ‘buiten’ liggen en ’s nachts kunnen vertrekken. Ik kijk de havenmeester even lief aan of we moeten betalen omdat we om 3:30 vertrekken en dat hoeft niet, hij wenst ons een mooie reis!

Daar gaan we!
En dan vertrekken we dan ’s nachts echt! We hebben een super intense periode achter de rug, met zoveel te doen en ook zoveel emoties. De spanning om te vetrekken, willen we dit echt. Gaan we dit samen doen? Gaan we het wel leuk vinden? De laatste afscheidszoenen en knuffels. Gaan we iedereen heel erg missen? Het grote onbekende ligt voor ons. Mijn broer omschreef vertrekken zo mooi als een zandloper; er is heel veel vóór vertrek, één moment ben je in het midden van de zandloper en gooi je lijntjes los, en dan is er heel veel erna… vanuit de ‘alles voor de laatste keer’ energie stappen we nu in ‘alles voor het eerst’ energie!

Een beetje gedesillusioneerd vertrekken we in het donker vanuit de buitenhaven van Lauwersoog richting de Noordzee, tussen Ameland en Schiermonnikoog door, richting het Duitse waddeneiland Norderney. In de havenkom hijst Deborah het grootzeil en zet Matthijs koers. Heel donker is het niet, het schijnsel van de zon laat zich zien en verlicht al een beetje de zee. Wel navigeren we nog op de lampjes op de boeien met elk hun eigen karakter die we op de kaart terug kunnen vinden. Bij boei WG5 is het spannend, hier is het ondiep en met een behoorlijke snelheid die we hebben kunnen we niet zomaar afremmen. We hebben uitgerekend om 2 uur ná laagwater op deze plek te zijn zodat er genoeg water staat en we er langs kunnen. Met deze timing hebben we ook de stroom mee richting de Noordzee en later op de Noordzee de stroming mee richting Norderney, vandaar dat we om 3:30 vertrekken. We houden de dieptemeter goed in de gaten en het laagste water dat we zien is 4,8 meter. Daarna loopt de diepte weer op en volgt de ontlading. We omhelzen elkaar en barsten samen in tranen uit. We zijn onderweg!!